Marketing w mediach społecznościowych jest relatywnie tani w porównaniu z innymi formami działań promocyjnych, a platformy social mediowe dają marketerom natychmiastowy dostęp do milionów aktywnych użytkowników. Z tych właśnie powodów social media okazują się być jednym z najskuteczniejszych kanałów promocji produktów.

Krajobraz mediów społecznościowych nieustannie się zmienia dzięki nowym trendom i technologii. Świadomość marketerów, że media społecznościowe posiadają olbrzymią siłę oddziaływania, powoduje, że konkurencja marek w tych kanałach jest bardzo intensywna. Aby wyróżnić się w tłumie, warto wykorzystywać najnowsze trendy i techniki, a także kreatywnie oraz konsekwentnie promować swój produkt. Możesz bowiem zaoferować klientom najlepszy produkt pod słońcem, ale jeśli nie będziesz właściwie go promować – przegrasz. Niezależnie od tego, czy Twój produkt jest szybko zbywalnym przeznaczonym do natychmiastowej konsumpcji czy trwałego użytku, strategia komunikacji w social mediach musi być integralną częścią całościowego planu marketingowego. Strategie komunikacji produktowej w mediach społecznościowych zwiększają znacząco szansę dotarcia Twojego przekazu do potencjalnych klientów i prowadzą finalnie do wzrostu sprzedaży.

Zrozumieć grupę docelową

Podczas budowania komunikacji produktowej w social mediach, jednym z kluczowych zadań jest zrozumienie, w jaki sposób ludzie myślą i rozmawiają o produktach z Twojego segmentu rynkowego. Musisz wiedzieć, jakimi problemami dzielą się między sobą, jakie pytania zadają, nawet jakich słów używają by opisywać swoje zadowolenie lub obawy. Ich osobiste historie, którymi dzielą się ze społecznością, powinny mieć znaczący wpływ na Twoją komunikację produktową.

Jak precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej?

Podziel klientów na segmenty, np. takie jak: potencjalni klienci, nowi klienci, dojrzali klienci. Segmentacja może być różna w zależności od potrzeb danej firmy.

  • Celuj w wiele segmentów, korzystając z różnych nośników treści oraz platform social mediowych.  Konsumenci dziś nie są milczącymi widzami. Są aktywni i angażują się w rozmowy w czasie rzeczywistym z markami na wielu platformach. Każda osoba ma inne potrzeby, zainteresowania, zachowania zakupowe, hobby itp. Warto je poznać i na nie odpowiadać.
  • W przypadku nowych klientów korzystaj z komunikatów spersonalizowanych, aby upewnić się, że są zadowoleni z pierwszych zakupów i zachęć ich do powtórnych zakupów za pomocą np. kodów rabatowych i ofert dedykowanych. Zapewniaj komunikację produktową w oparciu o wzorce zakupów i personalizuj treści reklamowe. Metody dostosowywania treści do odbiorcy pozwalają Ci docierać do użytkowników z ciekawszym i istotniejszym komunikatem. Użytkownicy na pewno docenią content, który jest dla nich osobiście angażujący.  Zbieranie danych analitycznych i boty pomogą prowadzić Ci komunikację produktową w nawiązaniu do potrzeb twoich klientów, a nie tylko do wzorców z przeszłości.
  • Nie zapominaj także o stałym poszerzaniu grupy docelowej, jeśli tylko jest taka możliwość. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich produktów czy usług, ale na pewno zdecydowanej większości.

Przykład:

Jeśli produkujesz designerskie kieliszki do wina, to grupa docelowa wydaje się oczywista, ale dlaczego nie spróbować zainteresować produktem osób, które szukając wyjątkowych ozdób do domu i mogą wykorzystać kieliszek np. jako świecznik czy doniczkę dla niewielkiej rośliny.

Produkty można prezentować na wiele sposobów

Zbyt częsta, monotonna i pozbawiona emocji komunikacja produktowa na profilu marki staje się mało atrakcyjna dla użytkownika i z czasem po prostu nużąca. Posty produktowe na platformach społecznościowych powinny być dostosowane do pozostałych postów i stanowić zrównoważony procent całej komunikacji. Jej stosunkowy podział zależny jest od rodzaju produktu i przyjętej strategii, jednak posty produktowe nie powinny stanowić 100 % komunikacji na profilu, chyba, że mowa o sytuacjach nietypowych lub wyjątkowych, które nie wymagają systematycznego budowania opowieści wokół produktu czy docierania do odbiorców w urozmaicony sposób. Jednak to rzadkie przypadki, ponieważ tak naprawdę w każdej branży i każda marka może znaleźć swój indywidualny sposób na urozmaiconą komunikację. Oczywiście niekiedy nie jest to potrzebne, a np. firmy bukmacherskie wystarczy jak w odpowiedni sposób będą przekierowywały do swoich usług i produktów, publikując podobne w formie typowania, wygrane czy przewidywania odnośnie poszczególnych wyników. Wszystko zależy od przyjętej strategii komunikacji. Nasz produkt nie musi być pokazywany tylko w „bezpośrednim” kontekście. Ludzie zapamiętują określone kwestie zazwyczaj przez kilka minut, rzadko godzin, ale jeśli towarzyszą im emocje –  zapamiętają je na lata.

Przykładem takiej komunikacji produktowej wzbudzającej emocje może być Coca-Cola. Jeśli w komunikacji opierasz się o „koszyki tematyczne”, to produkt równie dobrze, poza koszykiem produktowym, może być obecny także w koszyku lifestyle, czy edukacyjnym. Koszyki tematyczne to nic innego, jak podział komunikacji w obrębie danego fanpage’a na konkretne tematy. Przyjmując wcześniej, o czym i w jaki sposób chcemy mówić, jesteśmy w stanie w bardziej dokładny sposób zaplanować całą komunikację oraz przewidzieć aktywność użytkowników. Koszyki tematyczne dobierane są precyzyjnie nie tylko do danej branży, ale także konkretnej marki. Ważne, co nas wyróżnia lub jak chcemy być postrzegani. Firma z branży spożywczej, w zależności od pomysłu i przyjętej strategii, może przyjąć rozmaite koszyki tematyczne, np. produktowy (pokazywanie produktów), kalendarzowy (posty dostosowane do odpowiedniej daty, wyjątkowego dnia), lifestyle (zabawa, lżejsze treści, angażowanie użytkowników), ekologiczny (jeśli chce być pozycjonowana w ten sposób), edukacyjny (np. przekierowania do treści eksperckich na stronie www) i wiele innych. Częstotliwość publikacji treści w ramach danego koszyka może być różna (w okresie tygodnia czy miesiąca) i zależy od tego, jak chcemy być postrzegani, a także od bieżących potrzeb (plan publikacji zawsze warto modyfikować i dostosowywać do bieżącej sytuacji). Bardzo wiele marek w komunikacji opiera się na koszykach tematycznych i odpowiednim ich planowaniu, jednak na końcu użytkownik widzi tylko dany post i nie wie, że jego publikacja w danym dniu jest często odpowiednio przemyślana.

Pamiętaj!

Wykorzystuj odpowiednio dobrane motywy do demonstracji produktów w Swoich postach. Warto używać w postach dla produktów opartych na wartościach lub walorach funkcjonalnych racjonalnych motywów. W takim przypadku motyw ze słodkimi kotkami raczej się nie sprawdzi. Ale np. motyw historyczny dla produktów regionalnych jak najbardziej. Posty oparte na emocjach mogą być wykorzystywane do komunikowania np. produktów premium. To co odróżnia komunikację produktową marek premium to ładunek emocjonalny, jaki powinna za sobą nieść. Z drugiej strony należy wystrzegać się narzucania odbiorcom jednego tonu komunikacji. To co działa na klientów starszych niekoniecznie może być akceptowane przez młodszą grupę.

Staraj się działać niestereotypowo. Jednak w swej kreatywności nie można zatracić tożsamości marki i jej DNA. Czasami poszerzanie grupy odbiorców czy wskazywanie niestandardowych zastosowań przyniesie odwrotne skutki od zamierzonych, bo Twoja komunikacja przestanie być odpowiednia dla głównej grupy odbiorców.

Dywersyfikacja kanałów social media

Jak mówi popularne przysłowie, „nie trzyma się wszystkich jajek w jednym koszyku”. Dlatego, aby nie wpaść w pułapkę jednej platformy i ewentualnych ograniczeń jakie mogą dotknąć Twój profil – pamiętaj o dywersyfikacji.  Pomyśl co by się stało, gdybyś był zależny tylko od jednej platformy, na której komunikujesz się z większością swoich potencjalnych klientów, a nagle np. zmieniłaby ona swój regulamin w stopniu, który wpłynie negatywnie na możliwość kontynuowania dalszej efektywnej komunikacji produktowej? Niewątpliwie straciłbyś kontrolę nad swoją marką w Internecie. Aby prowadzić skuteczną komunikację produktową w mediach społecznościowych, ważne jest, aby nie polegać tylko na jednej platformie. Twoja docelowa grupa odbiorców jest obecna z pewnością na wielu platformach.

Posiadanie jednolitego spojrzenia na klienta i jego preferencje jest niezwykle istotnym elementem sukcesu komunikacji produktowej. Szybka zmiana wzorców konsumpcji treści pozwala Ci uzyskać dogłębną wiedzę o Twoich odbiorcach. Obecność na kilku platformach dostarczy Ci też więcej konkretnych danych do analityki. Wgląd w zainteresowania, potrzeby i postawy odbiorców z wielu platform social mediowych pomoże Ci stworzyć bardziej skuteczną i trafną treść, dopasowaną do każdej z nich. Mierz wyniki swoich działań, aby wiedzieć, które nośniki treści i platformy działają najlepiej w przypadku Twojej marki.

Połącz moc różnych platform

Kiedy masz do dyspozycji różne platformy social mediowe, możesz tworzyć urozmaicone rodzaje treści, aby inspirować i angażować odbiorców w wielu miejscach. Wykorzystuj możliwie szeroki zakres formatów komunikacji, np. filmy, zdjęcia, transmisje na żywo, seminaria internetowe, podcasty, infografiki, biuletyny, memy, GIF-y i inne. Tworząc na bieżąco różnorodny arsenał treści, zapewniasz trwalsze relacje ze swoją grupą docelową.

Komunikacja produktowa w różnych mediach społecznościowych

  1. Promowanie produktu na Facebooku
  • Konkursy: utwórz post z wezwaniem do działania (CTA), aby użytkownik mógł otrzymać produkt za darmo lub z wysokim rabatem jako nagrodą.  Ważne, aby tematyka konkursu była powiązana z marką. Warto poświęcić więcej czasu, aby przygotować coś niestandardowego i kreatywnego, to zwykle jest doceniane przez odbiorców. Pamiętaj, że publikując odpowiedni konkurs, możesz pozyskać wartościowy content od użytkowników, który później można wykorzystać na profilu. Taka forma buduje naturalność i zaufanie do profilu marki. W przypadku organizacji konkursu nie można zapomnieć o regulaminie.

Przykład: Doskonałym przykładem jest tutaj marka GoPro, producent kamer sportowych. Doskonale wpisująca się w kanon USC (user generated content).

  • Wideo użytkownicy chętniej reagują na posty, jeśli jest nim film wysokiej jakości, dostosowany do kanału jakim jest Facebook. Pamiętaj, żeby nagrywać film w pionie, aby można było go odtwarzać na smartfonie oraz aby dźwięk nie odtwarzał się automatycznie Dodaj do filmu napisy oraz zbuduj scenariusz filmu tak aby przykuć uwagę widza już w pierwszych kilku sekundach. Zastanów się nad tym co najbardziej spodoba się Twojej grupie docelowej i co warto pokazać za pomocą ruchomego obrazu. W przypadku komunikacji produktowej doskonale sprawdzają się testymoniale, porównanie produktów z tej samej branży czy też instrukcje jak używać danego produktu.
  • Facebook Live: użyj relacji na żywo jako sposobu na bezpośrednie nawiązanie kontaktu z klientami. Możesz prosić ich o opinie na temat tego myślą o Twoim produkcie. Szczegółowe odpowiedzi w komentarzach dają niemalże natychmiastową ankietę marketingową. Zachęcaj do zadawania pytań. Dzięki czemu otrzymasz informacje od użytkowników, na temat tego co jest dla nich niejasne lub problematyczne w korzystaniu z Twojego produktu.

Przykład: The New York Times w swoich transmisjach na Facebook Live przedstawia wywiady z czołowymi politykami i ekspertami oraz relacje z ważnych wydarzeń. Bardzo często transmisje te są powiązane z sesją pytań i odpowiedzi.

  1. Promowanie produktu na Instagramie
  • Profile biznesowe na Instagramie oferują wiele nowych narzędzi i analiz, które nie są dostępne dla kont osobistych np. Instagram Giveaways: połącz swój produkt z prezentami na Instagramie i jeszcze bardziej zwiększaj zaangażowanie użytkowników. Wideo: podobnie jak w usłudze Facebook Live, tworzenie filmów na Instagramie przedstawiających Twoje produkty, promocje i inne informacje o marce jest bardzo skuteczne w kreowaniu zaangażowania odbiorców.

Przykład: Bardzo dobrym przykładem jest Lidl, który pokazuje na swoim fanpage’u różne zastosowania kulinarne dla oferowanych produktów.

  • Hasztagi: stosowanie odpowiednich hasztagów spowoduje poszerzenie zasięgu Twojego posta i dotarcie do nowych grup odbiorców. Dodatkowo sprawi, że treści dotyczące Twojej marki będą bardziej uporządkowane. Także wtedy, gdy tworzą je sami użytkownicy.

Przykład: Wszyscy pamiętamy #MeToo – kobiecą akcję społeczną w mediach społecznościowych. Dzięki hasztagom jej oddźwięk był olbrzymi.

  • Instagram Stories: jest to 10-sekundowa kompilacja filmów i zdjęć, które znikają z Twojego konta po 24 godzinach. Daje to wiele możliwości do kreatywnej komunikacji. Ogranicza Cię w tym przypadku jedynie wyobraźnia i pomysł na wykorzystanie tego narzędzia.

Przykład: Aby przyciągnąć uwagę pokolenia millenialsów, McDonald’s połączył zabawne opowiadanie historii z elementami zabawy tworząc efemerycznych treści na Instagramie

  1. Promowanie produktu na Twitterze
  • Hasztagi niezależnie od tego, czy starasz się stworzyć następny hasztag, który ma stać się wirusem, czy też łączysz swój produkt z popularnym już hasztagiem, pomogą Ci one wprowadzić Twój produkt w nurt głównej dyskusji.
  • Taguj i oznaczaj micro influencerów: mikro influencerzy to ludzie w Twojej kluczowej grupie docelowej, którzy mają dużą liczbę obserwujących.  Przesyłając do nich swoje tweety i oznaczając ich możesz wzbudzić i swoich dyskusje na temat Twojego produktu i w ten sposób znacznie zwiększyć swój zasięg.

Przykład: Współpraca z osobami wpływowymi na Twitterze jest koniecznością. Influencerzy najlepiej znają swoich fanów i mogą pomóc Twojej marce stworzyć, angażujące treści, które przynoszą rezultaty. Lego postanowiło poprzez wykorzystanie w kampanii mam blogerek doradzić rodzicom, jaki prezent sprawić swoim pociechom pod choinkę. Influencerki zachęcały do komentowania i dzielenia się treścią, w zamian za karty podarunkowe na zestawy klocków Lego.

  1. Promowanie produktu na Snapchacie
  • Historie: Snapchat zapoczątkował 10-sekundowe filmy.  Snapchat może być bardzo skuteczny w tworzeniu wyjątkowego zaangażowania z klientami. Trzeba mieć jednak kreatywny pomysł, aby zachęcić użytkowników do dodania marki do grona znajomych.

Przykład: Ford realizował modelową kampanię na Snapchacie z wykorzystaniem krótkich filmów z grafiką i animacjami rysunkowymi dla swojego nowego modelu pickup’a. Celem była prezentacja funkcjonalności nowego auta oraz umówienie klientów na jazdę próbną.

  • Promocje: rozszerz swoje historie, tworząc promocyjne zwiastuny z rabatami lub gratisami dla osób obserwujących Twojego Snapchata, aby zdobyć jeszcze więcej klientów.

Przykład: Marka odzieżowa H&M zorganizowała w dwóch swoich sklepach w największych miastach w Polsce interesujący konkurs. Użytkownicy Snapchata mogli wziąć udział w – poszukiwaniach biletów na koncert. Dzięki snapom wrzucanym przez H&M, można było odszukać miejsce, w którym ukryte były darmowe bilety.

Jak często publikować?

Częstotliwość komunikacji produktowej tak samo trudno określić, jak częstotliwość każdej komunikacji w obrębie danego profilu. Nie ma tutaj złotej zasady. Robić to warto wtedy, gdy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni i gdy masz interesujący pomysł na publikację. Lepiej stworzyć jeden, ciekawy i interesujący post produktowy tygodniowo i promować go przez dłuższy okres, niż codziennie zalewać odbiorców nowymi postami, które się od siebie niewiele różnią. Kluczem jest uzbrojenie się w solidne pomysły, które pomogą Ci zacząć i zdobywać zaangażowanie. Z komunikacją produktową w social mediach jest trochę tak jak z biciem serca – jeśli zamieszczasz coś nieistotnego, bezcelowego lub gorszego jakościowo lub merytorycznie, puls zwolni. Jeśli opublikujesz coś interesującego i przydatnego, puls przyspieszy. Testuj i sprawdzaj zachowania swojej grupy docelowej, a odkryjesz jakiego rodzaju posty i kiedy najlepiej udostępniać.

Wejdź w interakcję

Warto pamiętać, że komunikacja w social mediach, to nie tylko komunikacja w obrębie profili danej marki. Ważne, aby obserwować to, co się dzieje dookoła. Kto mówi o Twojej marce, w jaki sposób i jakie może mieć to dla Ciebie konsekwencje. Wczuj się w potrzeby klientów, zastanówmy się na co zwracają uwagę, jakie wartości są dla nich kluczowe. Kiedy już poznasz swoją grupę docelową – po prostu pozwól jej znaleźć odpowiedzi na ich potrzeby właśnie w Twoich social mediach!

Jeśli jesteś zainteresowany działaniami związanymi z komunikacją produktową w mediach społecznościowych, skontaktuj się z nami.

W czym możemy pomóc?

2 + 3 =

KONTAKT

ITBC Communication Sp. z o.o.
ul. Kaleńska 5
04-367 Warszawa
tel.: (+48) 22 250 49 10
e-mail: info@itbc.pl

Należymy do:

© ITBC Communication

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, celem przechowywania informacji na Twoim urządzeniu. Pliki te są stosowane do zapewnienia funkcjonalności serwisu na wysokim poziomie, a także w celach statystycznych i reklamowych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies będzie oznaczać, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies lub je usunąć ze swojego urządzenia. Działanie użytkownika polegające na korzystaniu z niniejszej strony przy standardowym ustawieniu funkcji przeglądarki, będzie traktowane jako akceptacja wykorzystywania plików cookies w sposób określony w tym komunikacie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zachęcamy również do kontaktu pod adresem e – mail [zgodaRODO@itbc.pl]. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close